Stress is een oeroude lichamelijke reactie om te overleven:
de vecht of vlucht reactie.


Stress op het werk kun je niet voorkomen en is zelfs nodig: het zorgt ervoor dat je effectief kunt handelen. Maar wie tussentijds onvoldoende herstelt, riskeert chronische stress.




 

Wat is chronische stress?

Bij chronische stress krijgt de menselijke accu onvoldoende tijd om bij te laden. Je gebruikt meer energie dan je binnenkrijgt. Je moet je noodreserve gaan inzetten. Als je dat langere tijd doet raakt ook die noodreserve op en slaat de motor niet meer aan. Dat is wat er gebeurt bij een burn-out: alle energie is op, je krijgt niets meer voor elkaar.


Ik heb het niet zien aankomen

Veel mensen hebben helemaal niet in de gaten dat ze continu onder te hoge stress functioneren en roofbouw plegen op hun energiereserves.


Op welke signalen moet ik letten?

Chronische stress leidt tot ontregeling in de hersenen en de rest van het lichaam. Je hebt geen plezier meer in je werk, wordt moe wakker en hebt allerlei fysieke en mentale klachten. Allemaal signalen dat je meer energie geeft dan dat er binnen komt.


Wanneer moet ik actie ondernemen?

Iedereen heeft andere klachten. In de tabel staan de meest voorkomende klachten. Vooral als je mentale klachten krijgt, moeten de alarmbellen gaan rinkelen. Want ze brengen je in een neerwaartse spiraal van steeds grotere vermoeidheid.
Natuurlijk is het veel beter om eerder in te grijpen. Doe de stress test, onderneem tijdig actie en leer oude patronen te doorbreken. Neem je ‘toestand’ serieus. Bagatelliseer het niet.

 

Voorbeelden van klachten

Fysiek Mentaal Emotioneel Gedrag
spierspanning 

hartkloppingen

zweten

hoofdpijn

maagpijn

diarree

duizelig

beven

gauw moe

seksproblemen

slaapproblemen

concentratie↓  

besluiteloos

vergeetachtig

moeite denken

overalert

onproductief

tunnelvisie

van hak op tak

traag reageren

controlegebrek

geen prioriteiten

geïrriteerd 

angstig

somber

piekeren

schrikachtig

huilen

woede

schuldgevoel

vlak gevoel

onrustig

zelfverwijt

ongeduldig 

meer alcohol

meer roken

teruggetrokken

agressief

roekeloos

ruzie maken

meer eten

nerveus gedrag

medicijngebruik

lusteloos

Algemeen toenemende vermoeidheid

© dr. E.A. Das-Smaal


Waar merk ik dat aan in mijn werk?

Het voelt als een hoofd vol watten. Je maakt fouten en moet je werk steeds controleren. Je kunt je niet meer concentreren of helder denken. Je wordt chaotisch en het kost je steeds meer moeite om nog iets voor elkaar te krijgen.


Het grote gevaar: Burn-out

Het grote gevaar is dat je dit zelf niet goed meer kunt bijsturen. Op den duur kún je niet meer: je bent opgebrand.


Meer weten?

Weten onder hoeveel stress je staat? Vul de vragenlijst in.
Meer weten over stress, burn-out preventie en persoonlijk leiderschap? Of op de hoogte blijven van ontwikkelingen en testen? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief.


Wil je direct gaan voor meer energie en de factoren die bij jou stress veroorzaken aanpakken? Ik vertel je graag hoe je dat kunt doen. Mail me voor een vrijblijvend gesprek of geef het aan op het aanmeldformulier.

Naam

E-mailadres