Leer nee-zeggen en ga van ja-zeggen naar ja-doen.

5037546433_64348f8885_z

OH NO! What’ve I done ? van C. Carmody

Ik kom in mijn werk veel mensen tegen die nee-zeggen lastig vinden. Ze willen graag iedereen helpen maar gaan daarbij soms aan zichzelf voorbij. Het vervelende is dat ze hierdoor uiteindelijk juist niet meer toekomen aan dat wat ze graag willen: helpen. Met teleurstelling bij de ander tot gevolg. Want omdat het werk zich opstapelt, lukt het niet meer om afspraken na te komen of de kwaliteit leveren die men graag wil leveren. Men zegt ‘ja’ en doet ‘nee’. In dit artikel geef ik je aan de hand van een aantal misvattingen tips over hoe het anders kan.

Misvatting 1: Ik help de ander door ‘ja’ te zeggen.

Dat is een grote misvatting. Je helpt een ander niet door ‘ja’ te zeggen maar door ‘ja’ te doen. Als jij niet in staat bent om je belofte na te komen, voorkom je dat degene hulp aan een ander kan vragen of het zelf oplost.

Als jij weet dat jij niet in staat bent om de vraag goed en op tijd te beantwoorden, help je de ander juist door ‘nee’ te zeggen.

Voorbeeld van Nee-zeggen:

“Ik wil je heel graag helpen, maar ik heb daar op dit moment niet de tijd voor. Als ik iets doe wil ik het graag goed doen en dat lukt mij op dit moment gewoon niet. En daarmee ben jij al helemaal niet geholpen.”


Misvatting 2: Ik moet altijd gelijk een antwoord geven.

De meeste mensen denken dat ze altijd gelijk een antwoord moeten geven. Dat ze anders teleurstelling of irritatie oproepen. Ook dat is een misvatting. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand niet respecteerde dat ik nog even over een antwoord wilde nadenken.

Mensen waarderen het als je de tijd neemt om te onderzoeken of je een toezegging ook echt waar kunt maken. 

Voorbeeld van Nee-zeggen:

“Het lijkt mij een hele leuke opdracht. Ik weet nu alleen niet of ik die met mijn huidige werkzaamheden kan combineren. Kun je me er wat meer over vertellen? Bijvoorbeeld wanneer het klaar moet zijn en wat de opdracht precies inhoudt? Dan bekijk ik deze week of ik je hiermee kan helpen. Je hoort dan volgende week maandag van mij. Ok? ”


Misvatting 3: Door ‘nee’ te zeggen kwets ik de ander of wordt die boos.

Ook dit is veelvoorkomende misvatting. Mensen worden boos als afspraken niet worden nagekomen of als je op een botte manier op hun verzoek reageert. Over het algemeen waardeert men het zelfs als je voor jezelf op komt.

Als je op een nette manier nee-zegt, roept dat geen irritatie op maar respect.

Voorbeeld van Nee-zeggen:

“Het liefste zou ik ja-zeggen, omdat ik jou niet wil teleurstellen. Maar dat zou niet verstandig zijn. Niet voor mij maar ook niet voor jou. Deze klus vraagt om specifieke deskundigheid. En ik weet daar onvoldoende vanaf. Het lijkt mij verstandiger om dit te vragen aan iemand die daar meer ervaring mee heeft.”


Misvatting 4: Als ik eenmaal ‘ja’ heb gezegd, zit ik er aan vast.

Soms zeg je te snel ‘ja’ en kom je achteraf pas tot de conclusie dat je dat niet had moeten doen. Je hebt er de tijd niet voor, het past niet bij je werk of je bent er niet goed in. Uitstellen en uiteindelijk je toezegging niet nakomen, is dan vaker het gevolg. Over het algemeen vinden mensen dat vervelender dan dat je terug komt op een gemaakte afspraak.

Tijdig terug komen op een toezegging die je niet kunt of wilt waarmaken, voorkomt onrust bij jezelf en irritatie bij de ander.

Voorbeeld van Nee-zeggen:

“Ik vind het heel vervelend. Ik heb gisteren toegezegd om dit voor jou te doen. Maar ik heb er nog eens goed over nagedacht en ik kan dat niet waarmaken. Sorry, ik reageerde gisteren te snel, omdat ik je wilde helpen. Ik hoop dat je het begrijpt.”


Tenslotte: enkele tips

Bijt door de zure appel heen, bouw het langzaam op en ga het gewoon doen. Als je niet gewend bent om ‘nee’ te zeggen, word je waarschijnlijk al onrustig bij het idee alleen. Daarom tot slot nog een paar algemene die het waarschijnlijk wat gemakkelijker maken:

  • Beantwoord vanaf nu geen vraag meer gelijk met ‘ja’ , maar vraag bedenktijd. 

 “Het lijkt me leuk om te doen. Ik laat je morgen weten of het me wel of niet gaat lukken.”

  • Vraag door op een verzoek. 

“Wanneer moet het klaar zijn?” “Wat houdt de opdracht precies in, etc?”

  • Maak voor jezelf de afweging of je het kunt doen, wilt doen en of je er de tijd voor hebt. Als je het wilt doen, maar er onvoldoende tijd voor hebt, ga dan na of je een andere taak kunt laten vervallen of kunt uitstellen.

“Ik zou die opdracht heel graag gaan doen, maar dat lukt me niet binnen mijn huidige workload. Ik heb gekeken of het mogelijk is wat andere zaken te verschuiven of te laten vallen en ik denk dat het zou moeten kunnen lukken als we een ander project van jou wat in de tijd naar achteren zouden kunnen verschuiven. Wat vind je daarvan?”

  • Zeg alleen ja als je er vrij zeker van bent dat je deze toezegging ook waar kunt maken.
  • Zeg op een nette manier ‘nee’ in alle andere gevallen.

Bedenk vooraf hoe je het wilt brengen. Je kunt op een botte manier nee-zeggen, maar ook op een hele nette manier. Blijf altijd dicht bij jezelf en erken dat het vervelend kan zijn voor de ander. Je kunt gerust zeggen dat je graag ja zou willen zeggen, maar dat je jezelf dan voorbij gaat lopen en daar schiet niemand wat mee op.  Houd vast aan je nee.

Na verloop zul je merken dat het aantal vragen zal afnemen. Men vraagt nu eenmaal iets liever aan mensen die altijd ja-zeggen. Daarnaast wordt het nee-zeggen vanzelf gemakkelijker. Ervaar hoe fijn het is om ja te zeggen tegen jezelf en vooraf te weten dat als je ja-zegt je de afspraken ook kunt nakomen en de ander écht kunt helpen.

 

© 2016 Silvi Joosten[/one_full]