Het geheim van de dingen te zien zoals ze zijn, is je gekleurde bril af te zetten. Daar is niets bijzonders aan. Niets speciaals. Maar het is een groot wonder.
(Sessan).

Het kernkwadrant van Daniel D. Ofman is een hulpmiddel om jezelf beter te leren kennen en het helpt je te achterhalen hoe je kunt voorkomen dat je bij stress of onder druk steeds in dezelfde valkuil trapt. Je valkuil is de schaduwzijde van je grote kwaliteit. Omdat dit je zo gemakkelijk af gaat, is de kans groot dat je hierin doorslaat als je het te druk hebt. Wat het model ook inzichtelijk maakt is waarom je zo’n allergie hebt voor bepaalde personen. Het mooie van het model van Ofman is dat het niet uit maakt bij welk kernkwadrant je begint en dat je vanuit elk kernkwadrant altijd naar je kernkwaliteiten kunt komen.

Vul het kernkwadrant van Daniel D. Ofman in.


1.  Vul het kernkwadrant in; begin bij je valkuil.

  • Haal jezelf een stressvolle situatie voor ogen. Wat gebeurt er dan?  Waarmee zijn je collega’s minder blij? Waar heb je last van? Met welk woord kun je dit samenvatten? Dit is je valkuil.
  • Wat is nodig om te voorkomen dat je in deze valkuil terecht komt? Wat zou je hiervoor moeten doen? Het tegenovergestelde van je valkuil is je uitdaging.
  • Van welke kwaliteit is de valkuil de schaduwzijde? Waarin sla je door? Waarvan is dan teveel van het goede? Wat vind je zo gemakkelijk dat je denkt: Dat kan toch iedereen?
  • Wat is het tegenovergestelde van jouw kwaliteit? Waaraan heb je een echt grote hekel? Welk type mensen ga je uit de weg? Dat is je allergie.

Onderstaand voorbeeld en hulpmiddelen kunnen je hierbij helpen.

 

1307 kernkwadrant voorbeeld met hulpmiddelen

HULPMIDDELEN

Valkuil (deze wordt vooral zichtbaar bij stress en druk).

  • Wat ik bij anderen bereid ben door de vingers te zien.
  • Wat ik bij anderen vanzelfsprekend verwacht.
  • Wat ik in mezelf geneigd ben te rechtvaardigen

 

Kernkwaliteit (waar ben jij heel goed in).

  • Wat ik in mezelf gewoon vind.
  • Wat anderen in mij waarderen.
  • Wat ik bij anderen vanzelfsprekend verwacht.

 

Uitdaging (hoe kun je voorkomen dat je doorslaat in je kwaliteit?).

  • Wat ik in mezelf mis.
  • Wat anderen mij toewensen.
  • Wat ik in anderen bewonder.

 

Allergie (Welk gedrag ga ik liever uit de weg?).

  • Wat ik in mijzelf zou verafschuwen.
  • Wat anderen mij aanraden te relativeren.
  • Wat ik in anderen minacht.

 1307 kernkwadrant blanco

© 2013 Silvi Joosten

Meer tips en advies ontvangen?: Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.